Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Logo campus learning space z niebieską figurą z prawej strony i napisem campus learning space z lewej

 

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Liprini R.M., Coetzee N., 2017, The relationship between students’ perceptions of the University of Pretoria’s on-campus green spaces and attention restoration, Human Geographies – Journal of Studies and Research in Human Geography, 11 (2), 155–167.

Hatfield Campus – University of Pretoria – Pretoria – RPA

Nasze streszczenie: Zieleń na kampusie sprzyja regeneracji uwagi studentów, którzy obciążeni są wykładami i egzaminami. Przeprowadzone badania potwierdzają, że studenci spędzając czas wolny na kampusie wybierają tereny zieleni. Potwierdzone zostało, że wszystkie one sprzyjają w mniejszym lub większym stopniu odzyskaniu energii. Na badanym kampusie najbardziej sprzyjało temu przebywanie w uniwersyteckim ogrodzie botanicznym, który zapewniał zróżnicowaną roślinność, spokój i obecność wody. Nieco mniejszą moc regeneracji dawały tereny zieleni o charakterze społecznym.

Link do artykułu

Zieleń na University of Pretoria. Autor: JMK, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

Zieleń na University of Pretoria. Autor: JMK, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Seitz C.M., Reese R.F., Strack R.W., Frantz S., West B., 2014, Identifying and improving green spaces on a college campus: a photovoice study, Ecopsychology, 6 (2), 98–108.

Nasze streszczenie: Zieleń generalnie sprzyja redukcji stresu. Niewiele jest jednak badań nad tą kwestią na kampusach, na których studenci i pracownicy często znajdują się w sytuacjach stresujących. Autorzy zaangażowali studentów i studentki do udziału w badaniu: najpierw wykonywali zdjęcia miejsc na kampusie, które sprzyjały redukcji stresu lub mogły pełnić taką funkcję, następnie dyskutowali o nich, a na końcu zorganizowali wystawę dla decydentów uczelnianych. W badaniu potwierdzono, że redukcji stresu sprzyjają miejsca nieco oddzielone od miejsc studiowania, które pozwalają przenieść się „gdzieś indziej”, odwrócić uwagę od typowych, obowiązkowych zadań na rzecz działań spontanicznych, takich jak obserwacja natury. Uczestnicy doceniali obecność małej architektury w terenach zieleni, które dawały możliwość połączenia się z naturą podczas wykonywania innych czynności (np. odpoczynku, jedzenia, czytania). Pozwalały też na spędzanie czasu i relaksację z innymi osobami.

Link do artykułu

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Spooner D., 2014, Enhancing campus sustainability through SITES and socially equitable design, Planning for Higher Education Journal, 42 (4), 30–45.

Agnes Scott College – Decatur, Georgia – USA University of Georgia – Atlanta, Georgia – USA

Nasze streszczenie: Ważnym elementem zrównoważonego kampusu są interakcje między użytkownikami w przestrzeniach zewnętrznych o funkcjach społecznych i regeneracyjnych. Praca naukowa i uczenie się powoduje zmęczenie. Kontakt z przyrodą pozwala odbudować siły fizyczne i psychiczne. Użytkownicy dwóch kampusów wskazywali miejsca w ich obrębie sprzyjające spotkaniom oraz regeneracji. Szczegółowo przeanalizowano po 3 miejscach na każdym kampusie w obu kategoriach. Potwierdzono znaczenie takich czynników jak dostępność miejsc do siedzenia, akceptowalny poziom hałasu, odpowiedni mikroklimat (dostęp/ochrona przed słońcem, wiatrem) oraz widok na roślinność. Stwierdzono, że dla miejsc społecznych ważne są obecność innych osób, dostęp do punktów gastronomicznych (np. food trucków) oraz dostęp do wifi. Dla przestrzeni regeneracyjnych kluczowa jest równowaga między obecnością innych osób  a zachowaniem prywatności.

Link do artykułu

Zielony zakątek na terenie kampusu, w tle historyczny budynek z cegły

Historyczny ogród na University of Georgia. Autor: Coxonian, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Speake J., Edmondson S., Nawaz H., 2013, Everyday encounters with nature: students’ perceptions and use of university campus green spaces, Human Geographies – Journal of Studies and Research in Human Geography, 7 (1), 21–31.

Hope Park Campus – Liverpool Hope University – Liverpool – Wielka Brytania

Nasze streszczenie: Zieleń, zarówno urządzona, jak i bardziej naturalna, stanowi ważny element założeń kampusowych. Tereny zieleni stanowią miejsca spotkań i relaksacji, dzięki czemu współtworzą pozytywne doświadczenie studiowania na kampusie. Bardziej zielony kampus stanowić może ważny element budowania wizerunku uczelni w jej bliższym i dalszym otoczeniu. Na kampusach niezbędne są różne formy zieleni dla różnych grup użytkowników blisko miejsc w których studiują i pracują. Zieleń może być wykorzystana w celach edukacyjnych, np. do uświadamiania znaczenia bioróżnorodności obszarów bardziej naturalnych: przez stawianie tablic informacyjnych, tworzenie ścieżek, odpowiednie ustawienie ławek.

Link do artykułu

Łuk tworzący wejście do kampusu Hope Park w LiverpooluAutor: Rodhullandemu, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

 

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

McFarland A.L., Waliczek T.M., Zajicek J.M., 2008, The relationship between student use of campus green spaces and perceptions of quality of life, HortTechnology, 18 (2), 232–238.

Main Campus – Texas State University-San Marcos – San Marcos, Texas – USA

Nasze streszczenie: Dotychczasowe badania wskazują na znaczenie biernego i aktywnego korzystania z zieleni dla jakości życia. Również kampusy uniwersyteckie powinny być projektowane w taki sposób, aby odpowiednio ukształtowane przestrzenie publiczne i tereny zieleni budowały wizerunek przyjaznej uczelni i poczucie przynależności do społeczności akademickiej. Przeprowadzone badania pokazują, że istnieje relacja miedzy częstością korzystania z zieleni na kampusie a poczuciem jakości życia uniwersyteckiego studentów. Korzystanie z zieleni było powiązane również z częstszymi interakcjami społecznymi.

Link do artykułu