Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Logo campus learning space z niebieską figurą z prawej strony i napisem campus learning space z lewej

 

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Australia

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

O’Rourke V., Baldwin C., 2016, Student engagement in placemaking at an Australian university campus, Australian Planner, 53 (2), 103–116.

University of the Sunshine Coast (USC) – South East Queensland – Australia

Nasze streszczenie: Niewiele jest badań nad poczuciem przywiązania do przestrzeni kampusowych. Autorzy dostrzegają powiązania między jakością przestrzeni a doświadczeniem studiowania. Odwołują się do idei placemakingu, która pozwala na dzielenie się pomysłami nad sposobami zagospodarowania przestrzeni, a jednocześnie sprzyja budowaniu poczucia przynależności do miejsca. Autorzy przeprowadzili trzydniową akcję zbierania opinii na temat jednego z placów na  kampusie oraz pomysłów na jego zagospodarowanie. Osoby przechodzące przez plac mogły zapisywać swoje komentarze na tablicach. Badacze obserwowali zachowanie osób przy tablicach oraz ankietowali niektórych z nich odnośnie do ich satysfakcji z udziału.

Link do artykułu

Nowoczesne budynki kapusu a przed nimi drzewa

Główny kampus University of the Sunshine Coast. Autor: Uscjkirklan, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

 

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Holandia

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Soares I., Yamu C., Weitkamp G., 2020, The relationship between the spatial configuration and the fourth sustainable dimension creativity in university campuses: the case study of Zernike Campus, Groningen, The Netherlands, Sustainability, 12 (9263): 1–21.

Zernike Campus – University of Groningen – Groningen – Holandia

Nasze streszczenie: W artykule starano się odpowiedzieć na pytanie, jakie są związki między konfiguracją przestrzenną kampusu a możliwością przemieszczenia się i spotykania na jego terenie. Autorzy wychodzą z założenia, że możliwość wchodzenia w interakcje społeczne sprzyja kreatywności. Kwestie przestrzeni publicznych są jednak zaniedbywane na wielu kampusach. Autorzy wykorzystują mieszane metody badawcze: space syntax do określenia dostępności poszczególnych miejsc na kampusie, participatory GIS do wskazania miejsc najbardziej sprzyjających interakcjom oraz obserwacji terenowej do ustalenia czynników wpływających na funkcjonowanie poszczególnych przestrzeni kampusu.

Link do artykułu

Widok budynków kampusu Zernike w Groningen w Holandii

Zernike Campus w Groningen. Autor: Eg-T2g, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Hongkong

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Siu Yu Lau S., Gou Z., Liu Y., 2014, Healthy campus by open space design: approaches and guidelines, Frontiers of Architectural Research, 3 (4), 452–467.

Main Campus – University of Hong Kong – Hongkong

Nasze streszczenie: Autorzy proponują koncepcję „zdrowego kampusu”, który tworzy warunki do redukcji stresu oraz podtrzymywania interakcji społecznych. Ważna rolę odgrywają otwarte przestrzenie na kampusie, które pełnia rolę łączników między budynkami. Powinny one mieć zróżnicowany charakter, żeby sprzyjać różnym potrzebom użytkowników. Mniejsze zapewniają prywatność, dają możliwość wycofania się i regeneracji, większe – bardziej otwarte sprzyjać powinny interakcjom społecznym. Kampusy powinny składać się zarówno z obszarów sprzyjających orientacji na jego terenie, skupiających aktywności, z zachowaniem różnorodności zagospodarowania i funkcji, a także bardziej tajemnicze zaułki sprzyjające redukcji stresu. Autorzy dokonują oceny przestrzeni dwóch kampusów, analizując formy zieleni, układ przestrzenny i mikroklimat. Prezentują przykłady zagospodarowania, np. ogrody społeczne, ogrody deszczowe.

Link do artykułu

Ogród przy głównym budynku University of Hong Kong. Autor: Damaskam, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

Ogród przy głównym budynku University of Hong Kong. Autor: Damaskam, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Indonezja

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Anggiani M., Heryanto B., 2018, A study of informal space on campus by looking at student preferences, IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering

Meruya Campus – Mercu Buana University - Dżakarta – Indonezja

Nasze streszczenie: Proces uczenia się – indywidualny lub grupowy przebiega często w przestrzeniach nieformalnych zarówno wewnątrz budynków (w bibliotekach, na korytarzach, w specjalnych do tego przeznaczonych salach), jak również na zewnątrz (w dziedzińcach, w parkach i innych przestrzeniach otwartych). Takim miejsce mogą być kawiarnie, które łączą wnętrza budynków z zewnętrzem. Dobry kampus powinien zapewniać środowisko do różnych form uczenia się: formalnego (sale, laboratoria) i nieformalnego (zamknięte lub otwarte przestrzenie). Studenci wybierają do uczenia się miejsca spełniające ich potrzeby pod względem estetycznym i funkcjonalnym: miejsca do siedzenia, również w większej grupie, dające dostęp do zasobów (podłączenie laptopa, dostęp do wifi). Takie miejsca spełniają jednocześnie funkcje społeczne – spotykania i rozmowy z przyjaciółmi.

Link do artykułu

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Portugalia

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Ribeiro P., Fonseca F., Meireles T., 2020, Sustainable mobility patterns to university campuses: evaluation and constraints, Case Studies on Transport Policy, 9(2), 639-647.

Campus de Gualtar, Campus de Azurém – University of Minho – Braga, Guimarães – Portugalia

Kampusy generują dużą liczbę przemieszczeń w miastach uniwersyteckich. Jednak kwestie te nie zawsze są uwzględnione w planach rozwojowych uczelni. Podczas gdy, zdaniem autorów, badanie sposobów przemieszczania się studentów i pracowników uczelni powinny być prowadzone regularnie, tak żeby można było wprowadzać odpowiednie rozwiązania na kampusach oraz w mieście. W artykule przedstawiono wyniki badania ankietowego przeprowadzonego dla dwóch kampusów portugalskiej uczelni University of Minho.

 

Link do artykułu

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Republika Południowej Afryki

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Liprini R.M., Coetzee N., 2017, The relationship between students’ perceptions of the University of Pretoria’s on-campus green spaces and attention restoration, Human Geographies – Journal of Studies and Research in Human Geography, 11 (2), 155–167.

Hatfield Campus – University of Pretoria – Pretoria – RPA

Nasze streszczenie: Zieleń na kampusie sprzyja regeneracji uwagi studentów, którzy obciążeni są wykładami i egzaminami. Przeprowadzone badania potwierdzają, że studenci spędzając czas wolny na kampusie wybierają tereny zieleni. Potwierdzone zostało, że wszystkie one sprzyjają w mniejszym lub większym stopniu odzyskaniu energii. Na badanym kampusie najbardziej sprzyjało temu przebywanie w uniwersyteckim ogrodzie botanicznym, który zapewniał zróżnicowaną roślinność, spokój i obecność wody. Nieco mniejszą moc regeneracji dawały tereny zieleni o charakterze społecznym.

Link do artykułu

Zieleń na University of Pretoria. Autor: JMK, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

Zieleń na University of Pretoria. Autor: JMK, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Słowenia

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Lukman R., Glavič P., 2007, What are the key elements of a sustainable university? Clean Technologies and Environmental Policy, 9(2), 103–114.

University of Maribor – Maribor – Słowenia

Artykuł ocenia wdrażanie strategii zrównoważonego uniwersytetu na przykładzie Uniwersytetu w Mariborze. Wyróżniono kilkanaście kierunków działań sprzyjających realizacji tej strategii, m.in. poprzez inwestycje obiekty na kampusie zgodnie z zasadami budynków pasywnych, wspieranie zrównoważonego transportu, wykorzystywanie energii odnawialnej, ograniczanie zużycia energii i wody, działania edukacyjne. Wdrażanie strategii zrównoważonego uniwersytetu obejmuje cztery główne etapy: opracowanie dokumentów strategicznych, ich wdrażanie, następnie ewaluacja i optymalizacja.

Link do artykułu

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Stany Zjednoczone

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Spooner D., 2014, Enhancing campus sustainability through SITES and socially equitable design, Planning for Higher Education Journal, 42 (4), 30–45.

Agnes Scott College – Decatur, Georgia – USA University of Georgia – Atlanta, Georgia – USA

Nasze streszczenie: Ważnym elementem zrównoważonego kampusu są interakcje między użytkownikami w przestrzeniach zewnętrznych o funkcjach społecznych i regeneracyjnych. Praca naukowa i uczenie się powoduje zmęczenie. Kontakt z przyrodą pozwala odbudować siły fizyczne i psychiczne. Użytkownicy dwóch kampusów wskazywali miejsca w ich obrębie sprzyjające spotkaniom oraz regeneracji. Szczegółowo przeanalizowano po 3 miejscach na każdym kampusie w obu kategoriach. Potwierdzono znaczenie takich czynników jak dostępność miejsc do siedzenia, akceptowalny poziom hałasu, odpowiedni mikroklimat (dostęp/ochrona przed słońcem, wiatrem) oraz widok na roślinność. Stwierdzono, że dla miejsc społecznych ważne są obecność innych osób, dostęp do punktów gastronomicznych (np. food trucków) oraz dostęp do wifi. Dla przestrzeni regeneracyjnych kluczowa jest równowaga między obecnością innych osób  a zachowaniem prywatności.

Link do artykułu

Zielony zakątek na terenie kampusu, w tle historyczny budynek z cegły

Historyczny ogród na University of Georgia. Autor: Coxonian, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

McFarland A.L., Waliczek T.M., Zajicek J.M., 2008, The relationship between student use of campus green spaces and perceptions of quality of life, HortTechnology, 18 (2), 232–238.

Main Campus – Texas State University-San Marcos – San Marcos, Texas – USA

Nasze streszczenie: Dotychczasowe badania wskazują na znaczenie biernego i aktywnego korzystania z zieleni dla jakości życia. Również kampusy uniwersyteckie powinny być projektowane w taki sposób, aby odpowiednio ukształtowane przestrzenie publiczne i tereny zieleni budowały wizerunek przyjaznej uczelni i poczucie przynależności do społeczności akademickiej. Przeprowadzone badania pokazują, że istnieje relacja miedzy częstością korzystania z zieleni na kampusie a poczuciem jakości życia uniwersyteckiego studentów. Korzystanie z zieleni było powiązane również z częstszymi interakcjami społecznymi.

Link do artykułu

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Gumprecht B., 2007, The campus as a public space in the American college town, Journal of Historical Geography, 33(1), 72–103.

Norman Campus – University of Oklahoma – Norman, Oklahoma – Stany Zjednoczone

W artykule przedstawiono wieloaspektową rolę kampusu w życiu miasteczka uniwersyteckiego na przykładzie kampusu Uniwersytetu Oklahoma. Podkreślono w szczególności znaczenie terenów zieleni na kampusie jako kluczowych dla budowania atrakcyjnego wizerunku uczelni oraz miasta, a także skalę oddziaływania życia społeczno-kulturalnego kampusu na otoczenie miejskie.

 

Link do artykułu

Zieleń na kampusie University of Oklahoma.

Autor: Soonerliberal, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

 

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Griffith J.C., 1994, Open space preservation: an imperative for quality campus environments, The Journal of Higher Education, 65 (6), 645–669.

Przegląd badań z kampusów uczelni amerykańskich

Nasze streszczenie: Przestrzenie otwarte (place, aleje trawniki, itp.) stanowią ważny element łączący poszczególne części i budynki kampusu, a także kampus z jego otoczeniem. Odpowiednio ukształtowane sprzyjają budowaniu pozytywnego wizerunku uczelni i wzmacnianiu poczucia identyfikacji/przywiązania studentów i pracowników do uczelni. Przyciągają nowych studentów i darczyńców. Pozwalają zredukować niekorzyści wynikające z gęstej zabudowy kampusów. Różne rodzaje otwartych przestrzeni pozwalają na różne formy aktywności: przemieszczanie się, aktywny i bierny wypoczynek. Wiele uczelni tworzą strategie/plany zarządzania przestrzeniami otwartymi jako ważnymi zasobami uczelni. Niektóre zamieniają centralnie położone parkingi na przestrzenie dla pieszych.

Link do artykułu

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Turcja

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Ozbil A., Gocer O., Bakovic M., Gocer K., 2018, A quantitative investigation of the factors affecting patterns of occupation in a suburban campus: the case of Ozyegin University in Istanbul, Archnet-IJAR: International Journal of Architectural Research, 12 (2), 98–125.

Çekmeköy Campus – Özyeğin University – Stambuł – Turcja

Nasze streszczenie: Podmiejskie kampusy, ze względu na swoje oderwanie od tkanki miejskiej, powinny spełniać ważne funkcje dla społeczności akademickiej. Istotną rolę odgrywają przestrzenie publiczne między budynkami, które organizują przestrzeń i dają możliwość integracji użytkowników kampusu. Żeby stworzyć przyjazny kampus należy zidentyfikować przestrzenie z potencjałem (o dużej dostępności i widoczności), a następnie odpowiednio je ukształtować poprzez stworzenie udogodnień dla pieszych: miejsc do siedzenia, ochrony przed słońcem i wiatrem, usług gastronomicznych. Sprzyja to wzrostowi zadowolenia użytkowników kampusu z przebywania na nim.

Link do artykułu

Robot wchodzący po schodach na terenie kampusu uniwersytetu, w tle nowoczesne budynki

Przestrzeń publiczna na Özyeğin University. Autor: Senasevval, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Özkan D.G., Alpak E.M., Var M., 2017, Design and construction process in campus open spaces: A case study of Karadeniz Technical University, Urban Design International, 22, 236–252.

Central Kanuni Campus – Karadeniz Technical University – Trabzon – Turcja

Nasze streszczenie: Na kampusie stwierdzono brak miejsca przeznaczonego na aktywności społeczne i kulturalne. Wychodząc z założenia, że na kampusie niezbędne są miejsca do podejmowania różnych aktywności, dzięki którym można nawiązywać nowe znajomości, postanowiono przeprojektować istniejącą przestrzeń (parking wykorzystywany kilka razy w roku na wydarzenia). Proces projektowania uwzględniał etap zbierania opinii użytkowników (studentów, pracowników, gości) odnośnie potrzeb i oczekiwań, a po wykonaniu inwestycji – ponownie zapytano ich o częstość korzystania i poziom satysfakcji. W ramach inwestycji stworzono amifteatr, zaaranżowano tereny zieleni, miejsca do siedzenia, ścieżki do spacerów i podziwiania przyrody i morza, a także niewielki parking dla pracowników i gości.

Link do artykułu

Osoby spacerujące po alejce na kampusie

Przestrzeń publiczna na Karadeniz Technical University. Autor: MirkoS18, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

 

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Aydin D., Ter U., 2008, Outdoor space quality: case study of a university campus plaza, Archnet-IJAR: International Journal of Architectural Research, 2 (3), 189–203.

Alaaddin Keykubat Campus – Selcuk University – Konya – Turcja

Nasze streszczenie: Autorzy badali funkcjonowanie głównego placu na kampusie, który stanowić powinien centralny punkt sieci przestrzeni publicznych tego założenia urbanistycznego. Wprawdzie był on użytkowany jako miejsce odpoczynku, spotkań i oczekiwania na zajęcia, to większość badanych nie była z niego zadowolona. Nie sprzyjało temu jego oddalenie od budynków oraz przecięcie przez ruch kołowy. Autorzy rekomendują działania, które mogą sprawić, że przestrzeń tego placu będzie przyjemna i stymulująca: ograniczenie jego monotonii, poprawę komfortu siedzenia, dodania różnych form zieleni sprzyjającą różnym formom użytkowania, dodanie ochrony przed słońcem i deszczem, użycie estetycznych materiałów, dostosowanie  do potrzeb niepełno-sprawnych, wprowadzenie funkcji gastronomicznych.

Link do artykułu

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wielka Brytania

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Cox A.M., Benson Marshall M., Burnham J.A.J., Care L., Herrick T., Jones M., 2020, Mapping the campus learning landscape, Pedagogy, Culture & Society, 1–19.

Main (Western Bank) Campus; St George's Campus – University of Sheffield – Sheffield – Wielka Brytania

Nasze streszczenie: Autorzy oparli się na koncepcji kampusu jako krajobrazu naukowego, która zakłada, że współcześnie różne sposoby uczenia i uczenia się wymagają różnych miejsc. W oparciu o spacery badawcze i mapy wyobrażeniowe kampusu odtworzyli miejsca, z których studenci korzystali najczęściej. Jako miejsca uczenia się najczęściej wskazywali te mniej formalne (np. w bibliotece), związane z pracą indywidualną albo w towarzystwie innych – rzadziej przestrzenie formalne takie jak sale wykładowe. Z miejscami uczenia się związanych jest wiele emocji – pozytywnych i negatywnych, stąd też istotne jest ich odpowiednie zaprojektowanie.

Link do artykułu

Dwa budynki na kampusie - z lewej nowoczesny budynek, z prawej historyczny z cegły

Stare i nowe budynki głównego kampusu University of Sheffield. Autor: Mick Knapton, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

 

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Speake J., Edmondson S., Nawaz H., 2013, Everyday encounters with nature: students’ perceptions and use of university campus green spaces, Human Geographies – Journal of Studies and Research in Human Geography, 7 (1), 21–31.

Hope Park Campus – Liverpool Hope University – Liverpool – Wielka Brytania

Nasze streszczenie: Zieleń, zarówno urządzona, jak i bardziej naturalna, stanowi ważny element założeń kampusowych. Tereny zieleni stanowią miejsca spotkań i relaksacji, dzięki czemu współtworzą pozytywne doświadczenie studiowania na kampusie. Bardziej zielony kampus stanowić może ważny element budowania wizerunku uczelni w jej bliższym i dalszym otoczeniu. Na kampusach niezbędne są różne formy zieleni dla różnych grup użytkowników blisko miejsc w których studiują i pracują. Zieleń może być wykorzystana w celach edukacyjnych, np. do uświadamiania znaczenia bioróżnorodności obszarów bardziej naturalnych: przez stawianie tablic informacyjnych, tworzenie ścieżek, odpowiednie ustawienie ławek.

Link do artykułu

Łuk tworzący wejście do kampusu Hope Park w LiverpooluAutor: Rodhullandemu, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons